Fondsen werven voor 2021

We zijn inmiddels ruim over de helft van een – roerig – 2020. Voor non-profits een goed moment om alvast ideeën op te doen voor een fondsenwervingsactie in december. Dat is namelijk de maand waarin geven en denken aan een ander centraal staat. Een mooie gelegenheid om fondsen te werven en in 2021 nog sterker een vuist te maken voor je achterban! Haak je aan bij een bestaand initiatief? Ga je zelf iets organiseren? Of combineer je beide? We zetten graag wat mogelijkheden voor je op een rij.

#GivingTuesday

Tijdens Black Friday en Cyber Monday doen tal van mensen zichzelf allerlei spullen met flinke kortingen cadeau. Het internationale koopfestijn wordt sinds een paar jaar wereldwijd direct gevolgd door #GivingTuesday, dit jaar op dinsdag 1 december. Tijdens deze dag staat het geven aan een ander centraal. Met allerlei acties wordt de aandacht gevestigd op goede doelen en nuttige, maatschappelijke initiatieven.

Organisaties en individuen die zich in willen spannen voor een waardevolle zaak, kunnen zich aanmelden op de site van #GivingTuesday. Acties en initiatieven worden via deze site gedeeld en beter gevonden. Voor een succesvolle actie, is hier ook een gratis toolkit te downloaden.

Kosteloze online crowdfunding voor pg-organisaties via DoSupport

PGOsupport is een advies- en kennispartner voor organisaties die zich inzetten voor de kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven. PGOsupport heeft speciaal voor cliënten- en patiëntenorganisaties het crowdfundingplatform DoSupport opgezet. Organisaties kunnen hier kosteloos een crowdfundingcampagne in gang zetten. Ook supporters van een cliënten- of patiëntenorganisatie kunnen een actie starten – denk aan een sponsorloop of het verkopen van zelfgemaakte artikelen om geld voor een goed doel op te halen. PGOsupport biedt met DoSupport ondersteuning bij de opzet, communicatie en financiële afwikkeling van het initiatief.

Een belletje? Brief? Of allebei?

De betrokkenheid van je achterban bij je organisatie is van groot belang voor de bereidheid om te doneren. Uit het oog is uit het hart: zorgen dat je in contact blijft, is dus een voorwaarde om je fondsenwerving te laten slagen. Daarnaast is het organiseren van contactmomenten, vooral tussen lotgenoten, een kerntaak van veel cliëntenorganisaties.

Deze en andere bijeenkomsten bieden je organisatie de kans om keer op keer je meerwaarde te laten zien. Maar door de coronacrisis zijn allerlei van dat soort contactmomenten weggevallen.

Het is daarom een waardevolle investering om even de telefoon te pakken. Niet alleen om te zorgen voor betrokken donateurs, maar ook omdat het past bij de kernactiviteiten van je organisatie. Gewoon bellen om te vragen hoe het gaat, kan voor veel mensen met een aandoening of beperking al heel belangrijk zijn: de coronacrisis heeft grote impact op hun vaak al kwetsbare sociale netwerk. Daarbij geef je jezelf de kans om te horen hoe je meer kunt betekenen voor je doelgroep; zaken waar je misschien zelf niet eens bij stil hebt gestaan.

Heb je te veel leden en te weinig vrijwilligers om iedereen te bellen? Schakel dan een callcenter in.

Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat je over de juiste contactgegevens beschikt. Als je die niet hebt, is dat ook een goede aanleiding om contact op te nemen. Denk niet alleen aan telefoonnummers, maar bijvoorbeeld ook aan nog ontbrekende e-mailadressen: daarmee kunnen donateurs beter op de hoogte gehouden worden van de organisatie, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief. Ook voor het bestuur zijn zulke contactgegevens van belang, zodat er makkelijker gecommuniceerd kan worden met de donateurs en vrijwilligers.

Voor de Historische Vereniging Alkmaar en Stichting Leven in Aandacht hebben onze back-officemedewerkers een actie uitgevoerd om al hun donateursgegevens compleet te krijgen: met los verstuurde brieven en brieven die bij ledenmagazines gevoegd waren, hebben we de leden en donateurs succesvol benaderd.

Online-marketingcampagne

Je kunt online marketing inzetten voor doelgerichte advertenties op sociale media als Facebook of LinkedIn. Hiermee kun je jouw actie, initiatief en organisatie gericht onder de aandacht brengen van specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, interesse in een onderwerp of een bepaalde locatie. Zo kun je een specifiek publiek bereiken, dat groter is dan je al bestaande groep donateurs en leden.

Iedere potentiële donateur die op je advertentie klikt, komt terecht op een zogeheten ‘landingspagina’: hier staat de uitleg over je actie en een ‘call-to-action’, een oproep om bijvoorbeeld te doneren of lid te worden.

Meer dan één manier

Of je nu aanhaakt bij een bestaand platform als #GivingTuesday of DoSupport, of je zet zelf een belactie of online marketing in: deze methoden hoeven elkaar natuurlijk niet uit te sluiten. Combineer bijvoorbeeld je actie op #GivingTuesday met een advertentie op sociale media. Of combineer je crowdfundingcampagne op DoSupport met een telefoontje naar je bestaande donateurs.

Wil je direct in actie komen? We helpen je graag om je ideeën in de praktijk te brengen!