Relevante content: 5 tips

Content is het kloppende hart van je website. Als je er regelmatig nieuwe teksten, video’s, afbeeldingen en documenten op plaatst, heeft dat veel voordelen: je hebt steeds redenen om je website op sociale media onder de aandacht te brengen, anderen zullen vaker naar je verwijzen, Google weet je beter te vinden, noem het maar op. Maar het bedenken van goede content kan een uitdaging zijn. Graag geven we je 5 tips.

Tip 1: Wat wil je publiek?

De allerbelangrijkste tip. Als je publiek het niet interessant vindt wat je te bieden hebt, kun je nog zo je best doen, het zal je geen websitebezoekers opleveren. Zoek dus uit wat je (potentiële) bezoekers willen. Dit kun je doen door te kijken welke zoekwoorden ze invullen in zoekmachines als Google. Hiervoor kun je hulpmiddelen als de Zoekwoordplanner van Google of de ‘Keyword Explorer’ Moz gebruiken. Ook de website AnswerThePublic is zeer bruikbaar: zij presenteren allerlei gegevens gerelateerd aan een zoekterm. Je kunt ook je leden of je volgers op sociale media direct vragen wat ze graag op je website willen zien.

Tip 2: Reageer op de actualiteit

Een onderwerp dat nú speelt, omdat het in het nieuws is of omdat er een evenement aankomt, geeft al een gevoel dat content erover dringend gelezen of bekeken moet worden. Is een onderwerp in het nieuws dat te maken heeft met jouw organisatie? Bestudeer dan eens goed de nieuwsbron en kom met een artikel of video om er je eigen draai aan te geven. Bied daarin een verhelderende uitleg over wat er aan de hand is, aanvullende informatie of een kritische reactie, kortom: laat je toegevoegde waarde zien!

Tip 3: Inhaakkalenders

Een reactie op de actualiteit hoeft niet altijd te betekenen dat je, onder grote tijdsdruk, snel iets moet produceren. Heel veel actualiteiten zijn vaak al lang van tevoren bekend, zoals feestdagen, verkiezingen en themadagen of -weken als de Wereld Autismedag en de Week van de Alfabetisering. Je kunt je hier op voorbereiden met inhaakkalenders; lees voor meer hierover ons vorige artikel.

Tip 4: Recycle!

Je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Soms kun je prima de content recyclen die je eerder hebt geplaatst; vaak is informatie jaren later nog steeds waardevol en kun je die, waar nodig geactualiseerd en met een frisse afbeelding of video, prima opnieuw aan je publiek aanbieden. Je kunt ook dezelfde content delen via verschillende kanalen. Zo kun je bijvoorbeeld een geschikt artikel uit je ledenmagazine online delen – ook nog eens een mooie manier om te laten zien wat waardevolle artikelen in je ledenblad te vinden zijn!

Tip 5: Laat een ander het doen

Heb je zelf niet de tijd, kennis of vaardigheden om content te maken? Schakel dan iemand anders in om het te doen! Zo staat MEO graag voor je klaar om de content te maken die niet alleen past bij jouw organisatie, maar ook bij jouw publiek. Hier kun je daar meer over lezen.

Wil je meer tips en adviezen over jouw content? Neem dan contact met ons op