Vind het perfecte beeld bij een verhaal

In de strijd om de aandacht van een lezer is de concurrentie enorm, zowel on- als offline. Beeld wordt dan ook steeds belangrijker. Maar wat is het juiste beeld bij welk verhaal?

Lange verhalen op websites of in tijdschriften, long-form content genoemd, worden online steeds populairder. Ook Google waardeert dit zeer; regelmatig lange verhalen op je website plaatsen, kan positief werken op de vindbaarheid in de zoekmachine en op het vasthouden van de lezers. Succesvolle verhalen op sociale media zijn daarentegen juist kort, krachtig en meer op beeld gericht. Ook in traditionele media zoals tijdschriften kan een beeldverhaal sterk de aandacht trekken.

Verhaal of beeld voorop?

De vorm beïnvloedt de beeldkeuze. Bij long-form content dient beeld niet van het verhaal af te leiden, maar de inhoud te ondersteunen, de sfeer te versterken of de boodschap te verduidelijken. Neem bijvoorbeeld een lang stuk over het belang van bewegen en het vinden van een geschikte sportactiviteit; het kan de lezer afschrikken als al te specifieke activiteiten in beeld zijn gebracht. Wie bijvoorbeeld door voetbal of hardlopen niet aangesproken wordt, haakt af. Er is meer ruimte om te overwegen het artikel te lezen als alleen een paar sportschoenen in beeld is gebracht.

Tip: De online populariteit van long-form content groeit niet alleen onder lezers maar ook Google (SEO) lust lange posts bijzonder graag. Het regelmatig plaatsen van een artikel van formaat, met geschikt beeld, kan een positief effect hebben op de vindbaarheid van de website en lezers vasthouden!

Bij sociale media is de aandachtsspanne kort, dus is meer visuele zeggingskracht en emotie nodig. Als de tekst erop aansluit, is het aan te raden om een beeld te kiezen dat zelf een verhaal vertelt en prikkelt om er even bij stil te staan. Voor een korte versie van eerdergenoemd artikel is onderstaande foto een optie; er is meer verhaal en emotie in te zien.

Beeldmateriaal vinden

Een telefooncamera, een geschikte situatie en wat creativiteit is soms genoeg. Sommige websites bieden gratis of betaalde ‘stockfoto’s’, die onder voorwaarden te gebruiken zijn. Nederlandse of Engelse zoektermen kunnen hier verschillende resultaten opleveren. Gebruik ook beschrijvende in plaats van concrete zoektermen, zoals ‘activity’ in plaats van ‘running’. Kijk ook eens bij de gerelateerde afbeeldingen van resultaten die enigszins in de buurt komen. Met Google Afbeeldingen is via Tools op gebruiksrechten te filteren; controleer wel kritisch of de aanbieder daadwerkelijk de eigenaar van het beeld is.

Tip: het oproepen van emoties bij de lezer of kijker door middel van gekozen beeld kan de aandacht trekken op social media. Beeld met een lading die de kijker aan het denken zet kan opvallen tussen de concurrentie.

Websites voor betaald beeldmateriaal

Websites voor gratis rechtenvrij beeldmateriaal

Ben je benieuwd wat MEO kan betekenen voor jouw organisatie? Bekijk eens wat wij bieden of neem contact met ons op.