Slim inspelen op slimme speakers

Bijna een half miljoen Nederlanders hebben een zogeheten slimme speaker in huis, een apparaat voor in de woon- of slaapkamer dat je kunt bedienen door er tegen te praten. Zulke nieuwe technologie verandert de manier waarop mensen online naar informatie zoeken. ‘Slimme speaker kopen’ wordt ‘Waar kan ik het beste een slimme speaker kopen?’. Bij MEO zetten we onze zinnen op deze ontwikkeling.

Slimme speakers, zoals de Google Home en Amazon Echo, kunnen gesproken commando’s begrijpen en daar acties aan koppelen. Een ‘slimme’ stemassistent in het apparaat luistert naar wat je zegt en voert dat vervolgens uit. Denk aan: ‘zet de verwarming op 23 graden’ en ‘speel de afspeellijst met zomerhits af op Spotify’. De techniek achter slimme stemassistenten wordt steeds beter, waardoor gebruikers ook steeds ‘normaler’ tegen apparaten kunnen praten. Niet alleen tegen hun slimme speaker, maar ook via hun telefoon of laptop.

Trefzinnen

Spraakbediening heeft daarmee ook gevolgen voor adverteren via Google, een belangrijk onderdeel van de marketingcampagnes die wij voor onze klanten voeren. Gebruikers die hun zoekopdracht hardop uitspreken, zullen niet zo snel trefwoorden als ‘goedkoopste stofzuiger’ gebruiken. Daarom wordt er op Google steeds vaker met hele zinnen naar informatie gezocht, zoals ‘waar vind ik de goedkoopste stofzuiger?’. En op die zinnen kun je adverteren.

Dat is allereerst veel goedkoper dan adverteren op een algemene zoekterm, zoals ‘stofzuiger’. Bovendien is de concurrentie op die trefwoorden groter. Door op hele zinnen te adverteren kunnen we de concurrentie voor zijn en spelen we in op de trend van slimme speakers en stemassistenten. Zij worden ieder jaar slimmer, maar wij bij MEO ook.

Wil je weten hoe wij jou kunnen helpen met het inspelen op slimme speakers? Neem dan gerust eens contact met ons op.