Solvoz helpt hulporganisaties met de kracht van kennis

Vanuit onze missie werken we het liefst samen met partijen met soortgelijke idealen. We zijn dan ook erg trots en blij dat we [url=https://solvozfoundation.org/]Solvoz[/url] mogen assisteren op het gebied van online marketing. Vanuit Nederland helpt Solvoz hulporganisaties over heel de wereld op het gebied van inkoop en aanbesteding.

Grote internationale hulporganisaties hebben inkoopafdelingen en gebruiken professionele tools hiervoor. Solvoz probeert dat complexe en prijzige proces zo simpel en toegankelijk mogelijk te maken voor de lokale, kleinere hulporganisaties. Jaime ter Linden, CFO en mede-oprichter van Solvoz, legt uit hoe ze dat vanuit hun kantoor in Den Haag voor elkaar krijgen.

“Onze primaire doelgroep zijn middelgrote en kleine hulporganisaties, meestal in de landen waar die hulp ook verleend wordt. We nemen het inkoopproces niet uit handen, maar we faciliteren het proces van begin tot eind. Wat heb je nou eigenlijk nodig? Welke oplossingen zijn er te krijgen? Op ons platform vind je oplossingen die door experts zijn samengesteld. Die oplossingen vertalen wij naar documentatie om een inkoop- of aanbestedingsproces te faciliteren. Op ons platform kunnen inkopers in contact komen met zowel lokale als internationale leveranciers.

Professionele oplossingen voor kleine spelers

“De grote donoren, zowel overheden als grote stichtingen en particuliere instellingen, stellen allerlei eisen aan inkoopprocedures en de transparantie van het proces. Als je al die eisen bij elkaar optelt kom je snel bij de grote jongens uit, de namen die iedereen kent. Die hebben de specialisten in huis om professioneel aan te besteden, om te weten wat er nodig is en wat daarvoor de beste oplossingen zijn. Met ons platform geven we ook de kleinere, lokale organisaties de middelen om transparantie te bewerkstelligen en een professioneel inkoopproces in handen te hebben. Dat is voor veel van deze organisaties onbetaalbaar. Wij brengen die kennis en workflow naar het veld, dat is wat we doen in een notendop.

We hebben tijdens de tweede golf van de coronapandemie in India ziekenhuizen geholpen om beschermende middelen in te kopen. Ons platform had voor hen de toegevoegde waarde dat ze met een paar muisklikken hun specificaties gereed hadden, ze de aanbesteding gelijk konden publiceren en dat ze hierop meerdere biedingen kregen.. De nood was zo hoog in India, dat we zelfs op een gegeven moment bericht van een hotel kregen dat een Intensive Care-unit op wilde zetten. Wij hadden de specificaties voor een IC-unit op het platform staan. Het is uiteindelijk niet doorgegaan, maar het illustreert hoe we een inkoopproces voor vele partijen kunnen professionaliseren.”, aldus ter Linden.

Kennis voor iedereen

Om die kennis voor iedereen beschikbaar te maken, is meer bekendheid van het platform nodig. Dat is waar de wens van Solvoz en expertise van MEO elkaar kruisen. MEO beheert voor Solvoz onder meer het maandelijkse advertentiebudget dat via het zogeheten Ad Grants-programma door Google beschikbaar wordt gesteld.

“Wat MEO als eerste voor ons gedaan heeft is de Google Ad Grant voor elkaar gekregen”, vertelt ter Linden. “We kregen de Ad Grant toegewezen en hebben het gelijk geparkeerd totdat we live zouden gaan. We dachten: dat is hartstikke leuk, tienduizend dollar om te verspijkeren aan een advertentiebudget. Maar toen kwamen we erachter dat het tienduizend dollar per maand was. Dat was voor mij wel een enorme gamechanger.

Toen hebben we er direct werk van gemaakt en zijn we ook op zoek gegaan naar een bureau dat ons professioneel kon begeleiden. We hebben daar een echte aanbesteding van gemaakt, want “practice what you preach”. Uiteindelijk is MEO het geworden. Omdat hun missie ons aansprak, maar ook om heel pragmatisch redenen. MEO zit in Nederland, spreekt onze taal en zit zelfs deels in Haarlem, waar ik woon. Ik kan niet ontkennen dat dat een rol heeft gespeeld.”