7 SEO tips voor beginners

Wil je hoger in Google komen en ervoor zorgen dat je websitebezoekers niet weg klikken? Lees de 7 SEO content tips, die we voor je op een rijtje hebben gezet.

SEO geoptimaliseerde content is belangrijker dan ooit. Wist je dat 61,5% van de zoekopdrachten slechts naar de eerste 3 resultaten kijkt? Ook geldt voor bijna al onze klanten dat meer dan 80% via zoekmachines de website bezoekt.

Natuurlijk schrijf je je content voor de doelgroep, die staat namelijk centraal. Dit maakt het schrijven van SEO-content voor veel organisaties, zeker in de non-profit branche, lastig. Met deze tips helpen we je op weg bij het schrijven en bouwen van content die goed vindbaar is, zonder de doelgroep uit het oog te verliezen.

Tip 1: Gebruik de juiste paginastructuur

Het is belangrijk om je content in de juiste standaardstructuur te schrijven. Een aantal voordelen die dit oplevert zijn:

  • Logisch voor de bezoeker
  • Logisch voor de schrijver(s)
  • Helpt je stap voor stap content bouwen
  • Helpt bij de vindbaarheid
  • Maakt je content scanbaar

Tip 2: Belangrijkste informatie bovenaan

In de titel en de lead staat de belangrijkste informatie. Ook zoekmachines gaan hiervan uit. Binnen een paar seconden beslist een gebruiker of hij de website gaat verlaten of op de website blijft. De eerste elementen die getoond worden zijn altijd de beslissende factor. Dit zijn meestal dus de titel en de leadtekst. De belangrijkste informatie moet dus altijd bovenaan (boven de vouw) staan.

Een grote header of slider neemt veel ruimte in waardoor de belangrijke informatie onder de vouw komt te staan. De functie van de pagina moet centraal staan. Een belangrijke vraag die je jezelf altijd moet stellen is: Draagt deze (extra) opmaak bij aan de functie van de betreffende pagina?

Tip 3: De titel is je visitekaartje

Een titel zou gelijk duidelijk moeten maken waar de website(pagina) over gaat. Daarnaast is deze titel uniek. Het zou voor bezoekers en zoekmachines verwarrend zijn als meerdere pagina’s dezelfde titel zouden gebruiken. Google maakt gebruik van de H1 titel en Metatitel.

  • De Meta-titel en beschrijving zie je in de Google resultaten.
  • De H1-titel is de titel, die boven de content staat.

Google maakt gebruik van de H1 titel en Meta-titel om te bepalen wat het onderwerp van de landingspagina is. Dit maakt het vermelden van je belangrijkste zoekwoord in beide titels belangrijk.

Tip 4: Een overtuigende lead

Wanneer dit niet het geval is, zullen je bezoekers de website verlaten. Het is tevens belangrijk om hierin je belangrijkste zoekwoord(en) te vermelden.

Tip 5 : Het toepassen van headings

De headings, oftewel de koppen op de pagina, geven de structuur van je pagina weer aan zoekmachines. Deze zijn dus belangrijk om op de juiste manier te gebruiken.

Het h1-element gebruik je voor de titel van de pagina, het h2-element voor tussenkoppen op het 2e niveau en het h3-element voor tussenkoppen op het 3e niveau. Het h6-element is het laatste niveau dat je kunt gebruiken. Dit is goed te vergelijken met het gebruik van koppen in Word.

Tip 6: Woorden hebben kracht

Zoekmachines raadplegen hun enorme database om de meest relevante resultaten in de SERP te vinden.

Om de vindbaarheid van je website te optimaliseren is het gebruik maken van de juiste woorden cruciaal. Sluit dus met de content zo veel mogelijk aan bij de taal van je bezoeker.

Tegenwoordig is Google slim genoeg om ook rekening te houden met verwante termen, synoniemen en relevante onderwerpen. Om deze reden is alvorens van het schrijven van content een zoekwoordenonderzoek geen overbodige luxe.

Tip 7: Doe een zoekwoordenonderzoek

Het is belangrijk de juiste zoekwoorden op je website te gebruiken, zodat je goed gevonden wordt.

Middels websites als Moz, SEMrush en de gratis zoekwoordplanner in AdWords kan je ook je eigen zoekwoordonderzoek doen. Ook is het belangrijk de concurrentie in kaart te brengen. Je wil immers wel mee kunnen doen in de strijd en concurreren met coco-cola wordt een moeilijke missie.

Voorbeeldcase:

April van dit jaar gaf Rataplan aan dat er dalende ontwikkeling in bezoekersaantallen gaande was op de website. Middels een gerichte Ad Grants campagne gericht op zoekwoorden waar ze zelf nog niet goed organisch op gevonden werden hebben we 31% meer bezoekers in per maand kunnen generen in een tijdsbestek van vier maanden.

Aanvullende hebben we onderzoek gedaan naar mogelijkheden voor content uitbreiding. Zo hebben we ontdekt dat er veel kansen liggen in Engelse content, vintage kleding en nieuws over nieuwe spullen in het assortiment.

  • 31% meer bezoekers vergeleken met de start van het traject op 27 april;
  • 60% meer bezoeker vergeleken met dezelfde periode vorig jaar;
  • 500 nieuwe bezoekers via Ad Grants wat neerkomt op 30 % van het totale bezoekersaantal.

Overige noemenswaardige uitkomsten:

  • Alle campagnes op lokaal niveau leidden tot een reducering van de kosten van 60%;
  • Ideeën voor verdere uitbreiding vintage/vinyl kleding in assortiment;
  • Richten op een internationale/Engelse positionering.